Alla på snö aktiverar fler barn på anpassade grundskolor
Under vintern har Svenska Skidförbundets satsning Alla på snö skapat en mer inkluderande snöupplevelse genom att bjuda in allt fler barn från anpassade grundskolor. Dagarna har inte bara varit en möjlighet för barnen att uppleva skidglädje, utan också en chans för eleverna att växa, utmana sig själva och skapa minnen för livet.
– Att även vi, som har elever med större funktionsvariationer, fick ta del av denna dag var verkligen en guldkant för oss. Barnen fick uppleva skidåkning utefter sina egna förutsättningar och med hjälpmedel som fick dem att testa något som inte är helt självklart för denna elevgrupp, säger Anna Svensson, Grundskollärare Gislaveds anpassade grundskola.
Alla på snö satsar på att alla barn, oavsett förutsättningar eller bakgrund, ska få chansen att uppleva snöglädje. Under säsongen har därför närmare 350 elever från anpassade grundskolor fått uppleva en Alla på snö-dag, där barnen fått möjlighet att utforska skidåkning på sina egna villkor.
– Det var jättehäftigt att se vilken upplevelse det var för eleverna bara att komma till Isaberg. Att de sedan fick testa att åka skidor var ännu häftigare, till och med att ha ett par pjäxor på sig var spännande. De flesta av eleverna är i vanliga fall knappt utanför sitt bostadsområde, så detta kommer de “leva länge på”, avslutar Anna.
Förutom den anpassade grundskolan i Gislaved har Alla på snö under säsongen mött elever i bland annat Göteborg, Västerås, Järfälla, Sandviken, Hofors, Mora, Orsa, Falun, Stockholm, Gislaved och Vetlanda. För många av dessa barn och ungdomar, vars vardag sällan eller aldrig inkluderar snöaktiviteter, har Alla på snö-dagen varit en oförglömlig upplevelse fylld av glädje, utmaningar och nya insikter.
– Eleverna tyckte det var jätteroligt och alla är jätteglada. Det var verkligen underbart att de fick uppleva detta, säger Maria Totsika, lärare på Gullingeskolan i Spånga.
Tack vare stöd från specialutbildade Alla på snö-ledare och med hjälp av anpassad utrustning kunde barnen susa nerför backen med tindrande ögon och stärkt självförtroende.
– Alla på snö var en magisk dag för alla inblandade, det är så många av våra elever som aldrig skulle komma i kontakt med snösport annars. Det är ofta pirrigt innan, men alltid lyckat efteråt, säger Emma Botold, lärare i Idrott och Hälsa på Ormkärrskolan.
– Jag åkte fett snabbt, konstaterade en av eleverna vid Ormkärrskolan.
Många andra delade känslan av spänning och glädje, och ville inte att dagen skulle ta slut.
– Kan vi åka igen, frågade en elev.
Dagen tillsammans med Alla på snö är inte bara en möjlighet för barnen att pröva nya aktiviteter, utan även en chans för dem att växa, utmana sig själva och skapa minnen för livet.
– Vi hade räknat med att cirka hälften av eleverna skulle våga åka skidor men i stället testade samtliga elever som deltog, och de ville inte sluta. Kälken var ett fantastiskt komplement som gjorde att alla kunde åka och ha kul tillsammans, säger Magnus Andersson, speciallärare på anpassade grundskolan Bredängsskolan i Skärholmen.
Alla på snö kan blicka tillbaka på ännu en lyckad säsong – med allt större fokus på att skapa inkluderande snöupplevelser – för alla barn.
Bildstöd underlättar Alla på snö-dagen
“En bild säger mer än tusen ord” är ett vanligt talesätt. Bildstöd är ett bra sätt att förstärka vad som sägs och därmed stötta barns språkutveckling. För att underlätta Alla på snö-dagen skapar ofta anpassade grundskolor därför bildstödsmaterial för att underlätta elevernas lärande under dagen.
Många gånger förknippas bildstöd med språkutmaningar, men det funkar även i andra sammanhang. Bilder är tydliga och de stannar kvar i minnet, vilket ger mottagaren tid att bearbeta information, förstå uppgifter och formulera svar. Att använda bilder som komplement till talat språk kan både skapa trygghet och minska risken för missförstånd.
Bildstöd kan hjälpa barn att förstå uppgifter, förbereda aktiviteter och förklara regler. Dessutom kan bilder bidra till att skapa “minneskrokar” till nya eller komplicerade ord. När vi får samma information via olika kanaler, blir det enklare att lära sig nytt – och komma ihåg.
Bildstöd kan se olika ut, och det är vanligt att använda ritade bilder av olika slag. Men fotografier, tabeller eller diagram kan också användas som bildstöd.
2024-04-11
2024-04-11
Clara Sjölund, SSF
Katarina Fahlén
katarina.fahlen@skidor.com